Saps què és el glaucoma?

Glaucoma

Potser n’has sentit a parlar recentment ja que el passat 12 de març es va celebrar el Dia Mundial del Glaucoma, però sabries explicar què és? És necessari saber què és i com comença a desenvolupar-se el glaucoma ja que generalment es detecta massa tard i les seves conseqüències són irreversibles. T’ho explico en aquest article!

En que consisteix?

Aquesta enfermetat es dona quan es produeix un dany progressiu al nervi òptic, fet que provoca una pèrdua de visió perifèrica i, de vegades, també a la part central. Si no es detecta i es tracta a temps, pot produir baixa visió, i ceguesa en un 5% dels casos.

S’estima que a Espanya hi ha un milió de persones que pateixen glaucoma, encara que aproximadament la meitat ho desconeixen perquè no han estat diagnosticades. Com pot ser això? Doncs bé, es deu a que aquesta malaltia no presenta símptomes, ni cap dolor, encara que la pèrdua de visió es produeix de forma progressiva.

Prevenir la seva aparició

En aquest sentit hem de parlar de la importància de realitzar-se revisions periòdiques de la vista, aspecte fonamental per detectar el glaucoma a temps. Serà l’òptic o l’optometrista qui, a través de tècniques indolores i no invasives, podrà realitzar una exploració a fons del nostres ulls per detectar qualsevol anomalia. La mesura de la pressió ocular és una de les proves que permet una millor valoració ja que el glaucoma afecta directament sobre aquest indicador.

La meva recomanació és que cap als 40-50 anys comencis a realitzar-te revisions anuals dels teus ulls, sobretot si tens riscos associats com per exemple l’hipertensió oculars o antecedents familiars de casos de glaucoma. Hi ha, també, molts factors de risc que poden afavorir el desenvolupament de la malaltia:

  • Edat
  • Raça
  • Diabetis
  • Pressió intraocular alta
  • Miopia elevada (+ de 5 diòptries)
  • Hipertensió arterial
  • Medicació amb corticoides

Recorda, a més a més, que no cal esperar a tenir dubtes i símptomes del glaucoma per visitar al teu òptic. Si tens qualsevol sospita o simplement vols sortir de dubtes, apropa’t a veure el teu optometrista i rebràs tota l’ajuda i consells que necessites.

INTOLERÀNCIA A LA LACTOSA

Cada vegada està més present en la nostra societat el terme d'”intolerància”, i sobretot en aquests últims anys, les intoleràncies a determinats aliments. Avui parlarem sobre què és la intolerància a la lactosa i quins són els seus símptomes.

La lactosa és el sucre principal de la llet de tots els mamífers (inclosos els humans) i això inclou tota l’àmplia gamma dels derivats lactis, encara que també està present en molts altres productes que consumim diàriament.

Està formada per la unió d’una molècula de galactosa i una de glucosa. Aquesta molècula no és digerible en el tub digestiu, per la qual cosa cal trencar-la separant la glucosa de la galactosa, cosa que permetrà l’absorció a través de la mucosa intestinal. Per a dur a terme aquesta funció, l’organisme disposa d’un enzim específic denominat lactasa produït en el budell prim.
La intolerància a la lactosa es produeix quan els nivells de lactasa no són suficients per a digerir la quantitat de lactosa consumida i aquesta arriba al còlon de forma íntegra, és a dir, mantenint unides la glucosa i la galactosa. Això fa que els bacteris del còlon que constitueixen la micro flora intestinal la descomponguin mitjançant una fermentació i es generin diferents compostos, bàsicament gasos i àcids orgànics. Aquests compostos són els que provoquen els símptomes de la intolerància, com a dolor, distensió abdominal i/o diarrea.

Precaucions si ets intolerant a la lactosa

Hi ha persones amb intolerància a la lactosa que han d’evitar tots els aliments que continguin lactosa, però hi ha unes altres que poden ingerir alguns lactis. Molts dels afectats poden beure llet sense lactosa i amb calci afegit.
Tota persona amb intolerància a la lactosa ha de planificar una dieta saludable que contingui quantitats molt reduïdes o nul·les de lactosa. Si pots prendre lactis, és millor que et limitis als que continguin una quantitat reduïda de lactosa, com els formatges vells i curats. També et pot ajudar el fet d’ingerir aliments que no continguin lactosa juntament amb unes altres que sí que la continguin.

El iogurt, que conté cultius bacterians vius és més fàcil de digerir perquè conté bacteris sans que fabriquen l’enzim lactasa. També hauràs d’assegurar-te d’ingerir suficient calci, contingut en aliments com el tofu, les verdures de fulla verda, la llet sense lactosa i els sucs o la llet de soia enriquits amb calci.

Si has de deixar de consumir lactosa completament, hauràs d’aprendre a llegir sempre les etiquetes dels productes que ingeriràs, sobretot dels aliments envasats. A més de la paraula “llet”, també t’hauràs de fixar en ingredients com la mantega, el formatge i la nata.