INTOLERÀNCIA A LA LACTOSA

Cada vegada està més present en la nostra societat el terme d'”intolerància”, i sobretot en aquests últims anys, les intoleràncies a determinats aliments. Avui parlarem sobre què és la intolerància a la lactosa i quins són els seus símptomes.

La lactosa és el sucre principal de la llet de tots els mamífers (inclosos els humans) i això inclou tota l’àmplia gamma dels derivats lactis, encara que també està present en molts altres productes que consumim diàriament.

Està formada per la unió d’una molècula de galactosa i una de glucosa. Aquesta molècula no és digerible en el tub digestiu, per la qual cosa cal trencar-la separant la glucosa de la galactosa, cosa que permetrà l’absorció a través de la mucosa intestinal. Per a dur a terme aquesta funció, l’organisme disposa d’un enzim específic denominat lactasa produït en el budell prim.
La intolerància a la lactosa es produeix quan els nivells de lactasa no són suficients per a digerir la quantitat de lactosa consumida i aquesta arriba al còlon de forma íntegra, és a dir, mantenint unides la glucosa i la galactosa. Això fa que els bacteris del còlon que constitueixen la micro flora intestinal la descomponguin mitjançant una fermentació i es generin diferents compostos, bàsicament gasos i àcids orgànics. Aquests compostos són els que provoquen els símptomes de la intolerància, com a dolor, distensió abdominal i/o diarrea.

Precaucions si ets intolerant a la lactosa

Hi ha persones amb intolerància a la lactosa que han d’evitar tots els aliments que continguin lactosa, però hi ha unes altres que poden ingerir alguns lactis. Molts dels afectats poden beure llet sense lactosa i amb calci afegit.
Tota persona amb intolerància a la lactosa ha de planificar una dieta saludable que contingui quantitats molt reduïdes o nul·les de lactosa. Si pots prendre lactis, és millor que et limitis als que continguin una quantitat reduïda de lactosa, com els formatges vells i curats. També et pot ajudar el fet d’ingerir aliments que no continguin lactosa juntament amb unes altres que sí que la continguin.

El iogurt, que conté cultius bacterians vius és més fàcil de digerir perquè conté bacteris sans que fabriquen l’enzim lactasa. També hauràs d’assegurar-te d’ingerir suficient calci, contingut en aliments com el tofu, les verdures de fulla verda, la llet sense lactosa i els sucs o la llet de soia enriquits amb calci.

Si has de deixar de consumir lactosa completament, hauràs d’aprendre a llegir sempre les etiquetes dels productes que ingeriràs, sobretot dels aliments envasats. A més de la paraula “llet”, també t’hauràs de fixar en ingredients com la mantega, el formatge i la nata.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *